Sunday, March 2, 2008

Di Mana Letaknya Nilai Anda?


Saya suka mengambil perumpamaan madu dan gula dikaitkan dengan entiti utama dalam masyarakat iaitu wanita. Madu lebih bernilai daripada gula, madu menyihatkan, sedangkan gula merosakkan. Sebab itu, apabila semut terlalu banyak makan gula, dia akan mati dalam bekas gula. Semut tidak menghurung madu kecuali madu yang tidak asli (campuran gula).
Jadi di sini letaknya nilai madu. Wanita sering menjadi objek sasaran semut yang tidak punya nilai spiritual dan intelektual yang tinggi. Cuba kita lihat wanita yang berkecimpung di dalam kerjaya yang menjatuhkan akhlak, betapa banyaknya semut yang menghurung mereka? Wajah yang 'putih' diiklankan. Maruah yang 'manis' diperdagangkan. Akhirnya, semut-semut ini juga turut rosak setelah gula sukrosa wanita terlalu banyak dimamah!

Sedangkan madu pula, walaupun pahit, kata orang-orang yang berumahtangga, namun sebenarnya ia sangat manis. Madu yang baik adalah madu yang asli yang dikumpulkan dan didapatkan dengan begitu susah payah. Terpelihara di dalam sarang lebah, maka cara mendapatkannya melalui jalan-jalan yang sukar, memanjat gunung dan pokok, gua pun ada. Begitulah ibarat wanita solehah yang disukai ramai, tapi tak ramai yang mampu memilikinya.

Persoalannya, adakah anda, wahai wanita (juga lelaki), sebagai gula atau madu?

Lelaki pasangannya wanita. Gula pasangannya semut. Madu pasangannya lebah. Mari kita lihat pula, apa peranan semut. Semut walaupun dari sudut kekuatan fizikalnya mampu mengangkat berat melebihi berat tubuhnya sendiri, tetapi dia tidak mampu untuk makan melebihi hadnya. Sebab itu, semut tidak boleh makan banyak gula, kelak membawa kematian. Semut secara relatifnya mempunyai jumlah yang lebih besar berbanding lebah.

Lebah pula mengumpul nektar daripada bunga dan dikumpulkan di sarang sehingga akhirnya menjadi madu. Walaupun jumlah lebah sedikit berbanding semut, (ya, Saidina Umar sering berdoa dijadikan dari kalangan golongan yang sedikit, juga hanya sedikit manusia yang dapat masuk syurga) namun berkat kerja yang kolektif, dan berwawasan, lebah dapat mengumpulkan madu yang berkualiti. Wahai para lelaki (wanita juga), setakat manakah kemampuan diri anda? Adakah bilangan sahaja yang ramai tetapi tidak mampu menghasilkan apa-apa, atau sedikit individunya namun menggegarkan dunia?

No comments: